niedziela, 22 stycznia 2017

Kolejne eksperymenty

Uczniowie z Koła Naukowego bardzo lubią eksperymentować i przeprowadzać doświadczenia z różnymi przedmiotami, dlatego nawet w ferie ochoczo przyszli na zajęcia, by pogłębić swoją wiedzę. 
17 stycznia odbyło się kolejne spotkanie, na którym uczestnicy projektu "Być jak Ignacy" za pomocą  doświadczeń zostali wprowadzeni w interesujący świat fizyki i chemii.

Jakie eksperymenty przeprowadzaliśmy na zajęciach?



1. "Zaczarowana szklanka"   

W naszym doświadczeniu sprawdzaliśmy czy kartka papieru i gaza możne służyć jako korek dla szklanki z wodą. Najpierw napełniliśmy szklankę, i przykryliśmy ją pocztówką, odwróciliśmy szklankę do góry dnem..i.....woda się nie wylewa! Podobnie było z gazą. 












2. Eksperyment świeczkowy

 Zapaloną świeczkę postawiliśmy na podstawce z zabarwioną wodą, następnie przykryliśmy ją szklanką. 



Co się stało? Po nakryciu szklanką świeczka zgasła, a woda została wessana z podstawki do szklanki.





3. "Fajerwerki w wodzie"

Do tego ciekawego doświadczenia potrzebowaliśmy tylko wodę, barwniki i olej.
 I w efekcie otrzymaliśmy pięknie tańczące w wodzie nitki kolorów.




4.  Eksperymenty z balonem 

Doświadczenie miało wyjaśnić zjawisko elektryzowanie się ciał i pokazać oddziaływanie pomiędzy obiektami naelektryzowanymi. W tym celu wykonaliśmy kilka prostych eksperymentów:

- przyczepianie naelektryzowanego balonika do ściany





- zbliżanie naelektryzowanego balona do włosów






- zbliżanie naelektryzowanego balona do strumienia bieżącej wody



-  zbliżanie naelektryzowanego balona do kawałeczków papieru


5.  Badaliśmy również czy można " odbarwić" zabarwioną ciecz










Nam się udało.Najpierw mieliśmy pomarańczową ciecz, potem po dodaniu barwnika czerwoną i po wsypaniu specjalnego proszku znów mieliśmy ciecz pomarańczową. 

6. Spalaliśmy także siarczek miedzi







Siarczek na początku był niebieski, pod wpływem spalania stał się biały i wydzieliła się woda widoczna na ściankach próbówki. 

7.  Na zajęciach uczniowie poznali również pojęcie ułamka jako części całości.










Uczniowie zmierzyli się także z bajkami i wagami matematycznymi.





Mali naukowcy po raz kolejny mieli szanse przekonać się, że matematyka może być ciekawa i fascynująca, a eksperymenty  stanowią nie tylko świetną zabawę, ale umożliwiają zrozumienie zjawisk przez samodzielne wprowadzanie czynników i obserwowanie powstałych zmian.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz