niedziela, 11 grudnia 2016

Pierwsze zajęcia


30 listopada odbyły się pierwsze zajęcia projektu. Zajęcia były prowadzone przez panią Annę Adaszyńską.  

W czasie pierwszych zajęć uczniowie poznali postać polskiego naukowca i wynalazcy -  Ignacego Łukasiewicza i mogli zobaczyć i sprawdzić jak działa jego najważniejszy wynalazek – lampa naftowa.

Podobny obraz

W czasie zajęć „ Być jak Ignacy” przeprowadzono również doświadczenia , które dowiodły istnienie powietrza:

I.                  Badaliśmy- Czy można żyć bez powietrza?
Uczniowie przeprowadzili ćwiczenia oddechowe: wstrzymywanie powietrza, wydychanie ustami na dłoń, zdmuchiwanie skrawków papieru, chuchanie, dmuchanie. Doświadczenia te przekonały dzieci o istnieniu powietrza oraz, że bez powietrza nie ma życia.


II.        Sprawdziliśmy organoleptycznie istnienie powietrza w otoczeniu.
Uczniowie wciągali do strzykawki powietrze zawarte w klasie i wypychali na dłoń kolegów strumień powietrza zebrany w strzykawce. W ten sposób przekonali się o istnieniu powietrza w otoczeniu. 
    
imgfa52e970a40271d2de15.jpg (640×480)img948b91de79f697a8fc12.jpg (640×480)

III.    Rozpyliliśmy perfumy -sprawdzaliśmy rozchodzenie się zapachu wraz z mieszaniem się  powietrza w klasie.

IV.   Unosiliśmy powietrzu lekkie przedmioty - piórka, skrawki papieru, baloniki,  kolejny raz uczniowie przekonali się o istnieniu powietrza.


V.              Sprawdziliśmy właściwości powietrza:
·   Podtrzymywanie spalania - nakryliśmy zapaloną świecę szklanym cylindrem, po chwili świeca zgasła. Udowodniliśmy, że powietrze jest niezbędne do podtrzymywania ognia.


·       Mieszenie się ciepłego powietrza z chłodnym - na probówkę nałożyliśmy balonik i    ogrzewaliśmy próbówkę . Po chwili balonik zaczął wypełniać się powietrzem, kiedy przerywaliśmy ogrzewanie balonik przestawał się napełniać.


VI.  Na koniec zajęć przeprowadziliśmy doświadczenie pt. „Gaśnica” . Do butelki wsypaliśmy niewielka ilość sody (3 łyżeczki) oraz niewielką ilość octu. Po chwili zaszła w butelce dość burzliwa reakcja. Następnie  zbliżyliśmy butelkę do brzegu szklanki, w której znajdowała się zapalona mała świeczka.  ”Gaśnica” zadziałała i świeca zgasła. Całe doświadczenie dokładnie opisaliśmy i sformułowaliśmy wniosek:  że gaz , który powstał w czasie reakcji spowodował pochłonięcie tlenu ze szklanki ze świecą i zgaszenie ognia.


Zapraszamy na kolejne zajęcia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz